MUZYKA SAKRALNA

Do repertuaru zespołu „Mazowsze” weszły na stałe dzieła: „Msza Koronacyjna” i „Requiem

Wolfganga Amadeusza Mozarta, „Stabat Mater” Giovanniego Battisty Pergolesiego, „III Litania Ostrobramska” Stanisława Moniuszki oraz polskie i zagraniczne pieśni religijne.

 

  1. Msza Koronacyjna" Wolfganga Amadeusza Mozarta w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „ Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego.
    Msza Koronacyjna" KV 317 ( C-dur) Wolfganga Amadeusza Mozarta została skomponowana na użytek katedry w Salzburgu, przypuszczalnie z okazji świąt Wielkiej Nocy. W trakcie koncertu, zespół ”Mazowsze” oprócz wykonania wybitnego dzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta prezentuje również polskie i zagraniczne pieśni religijne.

  2. Requiem” d-moll KV 626  Wolfganga Amadeusza Mozarta w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego „Requiem" (msza żałobna) powstałe w 1791 roku jest jednym z największych utworów sakralnych Wolfganga Amadeusza Mozarta, a zarazem jego ostatnią, niedokończoną kompozycją. Podczas koncertu zespół prezentuje również w programie koncert pieśni wielkopostnych, w którym znajdują się najstarsze utwory tego gatunku, jak chociażby „Rozmyślajmy dziś” czy „Krzyżu Święty", a także pieśni bardziej współczesne – „Ach, mój Jezu” czy „Ogrodzie Oliwny”.

  3. Stabat Mater”, znakomity utwór napisany na krótko przed śmiercią przez 25-letniego kompozytora epoki późnego baroku Giovanniego Battisty Perolessiego. Utwór dotyczy boleści Matki Boskiej po ukrzyżowaniu Chrystusa. Słowa napisał Jacopone da Todi w XIII wieku.
    Wykonywany przez solistów, chór i orkiestrę PZLPiT "Mazowsze" im. T. Sygietyńskiego w czasie mszy do liturgii w okresie Wielkiego Postu.

  4. III Litania Ostrobramska” Stanisława Moniuszki w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca Mazowsze im. Tadeusza Sygietyńskiego. Stanisław Moniuszko skomponował w sumie cztery litanie, zwane ostrobramskimi ze względu na ich wyraźny cel użytkowy- przeznaczone były do wykonywania w kaplicy Ostrej Bramy. Poetycka forma litanii loretańskiej pochodzi z XVI wieku. Składa się z wezwań Kyrie eleison, z wezwań suplikacyjnych do Matki Bożej i wezwań Agnus Dei.

 

 

do góry